СХВАЛЕНО

на засіданні педради ЗДО 291 ЗМР

 

протокол  від  31.08.2023 5

 

ЗАТВЕРДЖЕНО

наказом від 29.08.2023 52р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОЛОЖЕННЯ

про цифрову безпеку

закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 291 «Витязь»

Запорізької міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Запоріжжя

2023

 

Зміст

 

І  РОЗДІЛ.  Загальні положення. 3

ІІ РОЗДІЛ. Системотехнічне забезпечення цифрового освітнього простору закладу освіти. 5

ІІІ РОЗДІЛ.  Електронне діловодство закладу освіти. 8

IV РОЗДІЛ.  Сайт закладу освіти. 8

V  РОЗДІЛ.  Засоби зовнішньої комунікації закладу освіти (електронна пошта закладу освіти) 12

VI  РОЗДІЛ.  Засоби зовнішньої комунікації закладу освіти (соціальні мережі, месенджери) 14

VII РОЗДІЛ.  Особливості організації освітнього процесу. 17

VIIІ РОЗДІЛ  Правила спілкування в чатах                                                                                17

ІХ РОЗДІЛ.  Захист персональних даних в цифровому середовищі закладу освіти. 19

Х  РОЗДІЛ.   Прикінцеві положення. 19

 


 

ПОЛОЖЕННЯ

Про цифрову безпеку

закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 291 «Витязь»

Запорізької міської ради

 

І РОЗДІЛ. Загальні положення

Положення «Про цифрову безпеку закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 291 «Витязь» Запорізької міської ради» визначає політику цифрової безпеки закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 291 «Витязь» Запорізької міської ради  (далі – ЗДО № 291 ЗМР).

Положення «Про цифрову безпеку закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 291 «Витязь» Запорізької міської ради» (далі – Положення) описує основні принципи побудови системи управління інформаційною безпекою  ЗДО № 291 ЗМР, посадових обов’язків і практик, які використовуються ЗДО № 291 ЗМР для зменшення цифрових ризиків та збереження персональних даних учасників освітнього процесу. 

Положення розроблене з урахуванням вимог законів України «Про освіту»,  «Про дошкільну освіту»; законів України, дія яких поширюється на впровадження та використання інформаційних технологій у сфері освіти в Україні: «Про інформацію», «Про доступ до публічної інформації», «Про захист персональних даних», «Про Національну програму інформатизації», «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», «Про електронні комунікації», «Про основні засади забезпечення кібербезпеки України», «Про електронні документи та електронний документообіг».

Реалізація безпекової політики в ЗДО № 291 ЗМР та забезпечення розвитку інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема, в сфері освіти, здійснюється відповідно до положень Стратегії розвитку інформаційного суспільства в Україні, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України  від 15.05.2013 № 386-р, Стратегії інформаційної безпеки на період до 2025 року, затвердженої  указом Президента України від 28.12.2021 № 685/2021, Стратегії кібербезпеки України, затвердженої указом Президента України від 26.08.2021 № 447/2021, Концепції розвитку цифрових компетентностей, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.03.2021 № 167-р. 

 

У Положенні нижченаведені терміни вживаються в такому значенні:

база персональних даних - іменована сукупність упорядкованих персональних даних в електронній формі та/або у формі картотек персональних даних;

безпека мережі - здатність електронних комунікаційних мереж протистояти діям, що становлять загрозу доступності, цілісності чи конфіденційності таких мереж, а також даних, що зберігаються, передаються чи обробляються;

блог, блоґ  мережевий журнал чи щоденник подій, що створюється на відповідних платформах для розміщення інформації, створення умов для її обговорення;

гаджет – пристрій, пристосування, яке виконує обмежене коло завдань;

дані - інформація, яка подана у формі, придатній для її оброблення електронними засобами;

документ - матеріальний носій, що містить інформацію, основними функціями якого є її збереження та передавання у часі та просторі;

девайс пристрій, пристосування, створене людиною для вирішення широкого кола завдань, комп'ютерна техніка та електроніка;

електронні інформаційні ресурси - систематизовані відомості і дані, створені, оброблені та збережені в електронній формі за допомогою технічних засобів та/або програмних продуктів;

засоби інформатизації - комп’ютери, програмні продукти, інформаційні системи або їх окремі елементи, електронні комунікаційні мережі, що використовуються для реалізації інформаційно-комунікаційних технологій;

захист інформації - сукупність правових, адміністративних, організаційних, технічних та інших заходів, що забезпечують збереження, цілісність інформації та належний порядок доступу до неї;

інформатизація - сукупність взаємопов’язаних організаційних, правових, технологічних, виробничих інших процесів, спрямованих на створення умов для забезпечення розвитку інформаційного суспільства та впровадження інформаційно-комунікаційних і цифрових технологій;

інформаційно-комунікаційні технології - результат інтелектуальної діяльності, сукупність систематизованих наукових знань, технічних, організаційних та інших рішень про перелік та послідовність виконання операцій для збирання, обробки, накопичення та використання інформаційної продукції, надання інформаційних послуг;

інформація - будь-які відомості та/або дані, які можуть бути збережені на матеріальних носіях або відображені в електронному вигляді;

інформаційна діяльність - це створення, збирання, одержання, зберігання, використання, поширення, охорона та захист інформації;

комунікація - це процес спілкування і передачі інформації між людьми або їх групами у вигляді усних і письмових повідомлень;

месенджер телекомунікаційна служба для обміну текстовими повідомленнями між комп'ютерами або іншими пристроями користувачів через комп'ютерні мережі;

мобільний пристрій – це загальний термін для будь-якого портативного комп'ютера або смартфон;

оцифрування - це створення цифрового зображення фізичних об’єктів або атрибутів; в рамках оцифрування не відбувається змін структури інформації, вона просто набуває електронну форму для подальшої обробки в цифровому форматі;

персональні дані - відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована;

сайт  або  вебсайт – сукупність вебсторінок та залежного вмісту, доступних у мережі Інтернет, які об'єднані як за змістом, так і за навігацією під єдиним доменним ім'ям;

соціальна мережа  соціальна структура, утворена індивідами або організаціями, вебсайт або інша служба у Веб, яка дозволяє користувачам створювати публічну або напівпублічну анкету, складати список користувачів, з якими вони мають зв'язок та переглядати власний список зв'язків і списки інших користувачів;

хмарні технології – це технології, які надають користувачам Інтернету доступ до комп‘ютерних ресурсів сервера і використання програмного забезпечення як онлайн-сервіса;

цифрова компетентність – здатність  використовувати цифрові медіа й електронні освітні ресурси (ЕОР), розуміти та критично оцінювати різні аспекти медіа - цифрових і контенту, а також якість, що вказує на рівень кваліфікації практичного використання ЕОР;

цифрова технологія - сукупність систематизованих правових, науково-технічних, організаційних рішень, спрямованих на застосування комп’ютерної техніки, програмного забезпечення та інших засобів для зменшення участі користувача інформаційно-комунікаційних систем і засобів інформатизації під час збирання, приймання, обробки, передавання інформації;

цифровізація - процес впровадження цифрових технологій у всі сфери суспільного життя. 

 

Інші терміни вживаються у даному Положенні у значеннях, визначених законодавчими актами України.

 

ІІ РОЗДІЛ. Системотехнічне забезпечення цифрового освітнього простору закладу  дошкільної освіти (ясел-садка) № 291 «Витязь» Запорізької міської ради

 

Цифровий освітній простір ЗДО № 291 ЗМР складають наступні компоненти:

внутрішні: комп’ютери, ноутбук;

зовнішні: ресурси дистанційної освіти, вебсайт  ЗДО № 291 ЗМР, блоги працівників, месенджери, соціальні мережі.

 

 Забезпеченість  робочими комп’ютерами  

1. В користуванні стаціонарними комп’ютерами забезпечено в ЗДО № 291 ЗМР  працівників: практичного психолога, вихователя-методиста; персональним  ноутбуком – директора, діловода, заступника директора з господарської роботи, сестру медичну  (брата медичного), службовця на складі (комірника).

2. Персональні комп’ютери та ноутбуки в ЗДО № 231 ЗМР мають версії операційних систем – Windows  (7,10,11). 

Налаштування та обслуговування комп’ютерів працівників

В ЗДО № 291 ЗМР  діловод  є відповідальною особою яка відповідає за належне функціонування комп'ютерів у мережі. У випадку необхідності викликає майстра  щодо  налаштування комп'ютерів працівників.

У деяких випадках працівники можуть самостійно налаштовувати свої особисті комп'ютери, ноутбуки особливо, якщо вони працюють з власних пристроїв. Виконання цих налаштувань є зоною відповідальності працівників.

Адміністратор мережі є вихователь-методист. Щодо налаштування доступів, адміністратор мережі може керувати доступами до різних ресурсів, таких як файли, папки, програми або веб-сайти, налаштовує права доступу та ролі для кожного працівника.

 

 Загальні настанови та рекомендації щодо налаштувань і доступів до мережі:

1.  Пароль і безпека:

Встановіть надійний пароль для вашого комп'ютера  та облікових записів.

Регулярно оновлюйте паролі і уникайте використання слабких або очевидних паролів.

Використовуйте двоетапну аутентифікацію, якщо це можливо, для додаткового рівня безпеки.

2. Оновлення програмного забезпечення:

Переконайтеся, що ваша операційна система та інші програми на комп'ютері оновлені до останніх версій.

Включіть автоматичне оновлення, щоб отримувати нові патчі і виправлення безпеки.

Захист від шкідливих програм.

3. Встановіть надійне антивірусне програмне забезпечення та антивірусні програми.

Регулярно скануйте свій комп'ютер на віруси та шкідливе ПЗ.

Уникайте відкриття підозрілих посилань або вкладень в електронних листах.

4.  Налаштування мережі:

Встановіть пароль для вашої бездротової мережі Wi-Fi, щоб запобігти несанкціонованому підключенню.

Вимкніть безпроводове підключення (Wi-Fi) або від'єднуйте комп'ютер, ноутбук від мережі, якщо ви не використовуєте Інтернет.

5.  Настройки файрволу:

Увімкніть файрвол (брандмауер) на комп'ютері для блокування небажаного мережевого трафіку.

Налаштуйте файрвол таким чином, щоб дозволити доступ лише до необхідних служб і портів.

6.  Керування обліковими записами:

Створюйте окремі користувачі для кожного працівника та надавайте їм відповіді. 

 

Порядок оновлення доступу при звільненні працівника 

Для забезпечення цифрової безпеки в  ЗДО № 291 ЗМР при звільненні працівника виконуються наступні дії:

1. Працівник має перенести особисті та робочі файли з пристрою, наданого йому в користування, на особисті електронні носії.

2.  Працівник має вийти з усіх облікових записів на пристроях, якими він користується в ЗДО № 291 ЗМР.

3.  Працівник, що звільняється, має передати матеріальні цінності (пристрої), надані йому в користування/наявні в кабінеті, заступнику директора з господарської роботи або уповноваженій особі.

4. Заступник директора з господарської роботи (за його  відсутності - уповноважена особа) має оглянути пристрої, якими користувався працівник, що звільняється, впевнитись в їх справності/скласти акт про несправність та повідомити керівництво закладу.

5.  Працівник, що звільняється, має видалитись з усіх корпоративних чатів, або дію виконує адміністратор чатів впродовж/не пізніше наступних 5 днів після звільнення працівника.

6. Вихователь-методист, відповідальна за створення корпоративних аккаунтів, має видалити обліковий запис працівника, що звільняється, впродовж/не пізніше наступних 5 днів після звільнення працівника.

7.  Вихователь-методист має оновити паролі до усіх інших облікових записів, до яких мав доступ працівник, що звільняється впродовж/не пізніше наступних 5 днів після звільнення працівника.

 

Збереження інформації

За збереження та захисту даних ЗДО № 291 ЗМР, за інформаційно-технічне забезпечення ЗДО № 291 ЗМР відповідає вихователь-методист, який призначається наказом керівника закладу освіти.

         До функціональних обов’язків  вихователя-методиста вноситься запис:

Встановлення, збереження та оновлення паролів на всіх інформаційних та технічних ресурсах  ЗДО № 291 ЗМР (адмінські паролі (сайт, база даних  ЗДО № 291 ЗМР, платформа для дистанційного навчання), ключі шифрування, паролі до роутера і т.п.).

 При зміні технічного обладнання вихователь-методист контролює технічні роботи, заміну та встановлення паролів, веде роз’яснювальну роботу серед учасників освітнього процесу про необхідність цифрової безпеки у ЗДО № 291 ЗМР.

Робота з паролями

При встановленні паролів  вихователь-методист, працівники користуються правилом складних паролів:  пароль повинен містити 8 (12) і більше символів: великі та маленькі літери, цифри, спеціальні символи. Пароль має бути без загальнодоступної інформації (ім'я, прізвище, нік, важливі дати, номери телефонів, ІПН, адреси і т.п.); для різних інформаційних ресурсів використовуються різні паролі.

Для збереження паролів використовується:

- паперовий варіант – зберігається в сейфі адміністрації закладу;

-   текстовий документ – зберігається документ в архіві .

 Доступ до інформації та місця збереження паролів має діловод, керівник закладу освіти, вихователь-методист.

 

Обслуговування комп’ютерів, які використовуються для спільної роботи здійснюється  вихователем-методистом.

При наявності комп’ютерів та ноутбуків для спільної роботи вихователь-методист має сприяти підвищенню безпеки і захисту робочого місця (персональних даних та комп’ютерних пристроїв):

1. Налаштувати захист. Доступ до груп налаштувати через корпоративні акаунти з будь-яких пристроїв.

2. Забезпечити коректне використання  закладу освіти  мережі Wi-Fi.

3. Слідкувати за оновленнями.

4.  Безпечно зберігати дані. Не зберігати дані лише на локальному комп'ютері.

5. Постійно нагадувати (створювати пам’ятки, викладати їх на видне місце) щодо правил безпеки.

 

Налаштувати наступні рівні захисту:

1) фізичний (на фізичному рівні здійснюється організація і фізичний захист інформаційних ресурсів, інформаційних технологій, що використовуються;

2) програмно-технічний (на програмно-технічному рівні здійснюється ідентифікація і перевірка дійсності користувачів, управління доступом, протоколювання і аудит, криптографія, екранування, забезпечення високої доступності);

3) управлінський (на рівні управління здійснюється управління, координація і контроль організаційних, технологічних і технічних заходів на всіх рівнях з боку єдиної системи забезпечення інформаційної безпеки);

4) технологічний (на технологічному рівні здійснюється реалізація політики інформаційної безпеки за рахунок застосування комплексу сучасних автоматизованих інформаційних технологій);

5) рівень користувача (на рівні користувача реалізація політики інформаційної безпеки спрямована на зменшення рефлексивного впливу на об'єкти інформаційної безпеки, унеможливлення інформаційного впливу з боку соціального середовища);

6) мережевий (на мережевому рівні дана політика реалізується у форматі координації дій компонентів системи управління, які пов'язані між собою однією метою);

7) процедурний (на процедурному рівні вживаються заходи, що реалізуються людьми; групи процедурних заходів: управління персоналом, фізичний захист, підтримання працездатності, реагування на порушення режиму безпеки, планування реанімаційних робіт).

 

Використання специфічних програм

В закладі освіти дозволено встановлення програм, які можуть використовуватись всіма педагогічними працівниками для віддаленого доступу до робочого столу та дій для обслуговування комп’ютера відповідальною особою і в сервісних цілях: TeamViewer.

 Функціонування загальної мережі ПК в  ЗДО № 291 ЗМР

Персональні комп’ютери (ПК) в закладі освіти підключено до загальної мережі Інтернету.

Для підключення ПК до мережі укладено договір з інтернет-провайдером  ТОВ «ТВОЙ НЕТ», який забезпечує доступ до Інтернету через кабель (DSL, оптичний волокно або бездротові технології).

Рівень доступу до мережі встановлюється шляхом налаштування мережевих параметрів на ПК.

На ПК встановлено тип підключення до мережі – бездротовий Wi-Fi (або провідний Ethernet), а також налаштовано доступ до мережі шляхом введення облікових даних (ім'я користувача та пароль). Встановлення рівня доступу до мережі може також залежати від налаштувань мережевого обладнання (маршрутизатори або комутатори), які керують мережевим трафіком і можуть вимагати авторизації для підключення до мережі.

 

Загальна мережа закладу освіти

Назва, відповідальна особа

Інтернет провайдер закладу освіти

ТОВ «ТВОЙ НЕТ»

Тип підключення закладу освіти до мережі Інтернету (бездротовий Wi-Fi або провідний Ethernet)

Провідний

Налаштування доступу до мережі Інтернету закладу освіти шляхом введення облікових даних, таких як ім’я користувача та пароль

Згідно договору

Адміністратор мережі закладу освіти

Вихователь-методист

Встановлення рівня доступу  до мережі на ПК

·         Адміністратор мережі надає різні рівні доступу (редагування,

·         коментування, перегляд).

 

ІІІ РОЗДІЛ.  Електронне діловодство.

Найцінніші файли закладу зберігаються в хмарному сховищі, на спільних дисках в домені закладу – vityaz291@ukr.net. 

Доменне ім'я зареєстроване на заклад.

Власником файлів, які зберігаються в хмарному середовищі закладу освіти, є заклад освіти, а не окремий працівник, який їх створює або додає. Заклад освіти є власником всього контенту, що створюється та зберігається в межах платформи, у тому числі, після звільнення окремих працівників, які їх створювали або додавали. 

Адміністратором корпоративної платформи (основний обліковий запис із максимальним доступом до платформи закладу освіти) є відповідальна особа, людина/люди, призначена/призначені наказом керівника закладу освіти.

Додатковим адміністратором, на випадок відсутності/недоступності основного адміністратора, має бути керівник (діловод) закладу освіти.

Адміністратор може заборонити користувачам поширювати певні файли за межі закладу. 

Доступ до файлів надається  співробітникам, які з ними працюють.

Закладом освіти забезпечується контроль доступів.

До персональних даних в системі ІСУО мають доступ директор, вихователь-методист, діловод.

Куратором створюються резервні копії найцінніших файлів для відновлення інформації при втраті оригіналу, з якого було створено резервну копію. 

Інформація, яка обробляється в «КУРС: Дошкілля», підпадає під захист Закону України «Про захист персональних даних».

 

IV РОЗДІЛ.  Сайт ЗДО № 291 ЗМР

 Cайт  ЗДО № 291 ЗМР є невід`ємною частиною віртуального освітнього середовища закладу освіти, освітньої системи територіальної громади.

Сайт створюється з метою спрощення комунікації всіх учасників освітнього процесу; інформування громадськості про особливості закладу освіти, історії його розвитку, про освітні програми та проєкти тощо; для позитивної презентації інформації про досягнення вихованців та педагогічного колективу, дотримання принципу прозорості в діяльності закладу освіти та систематичне інформування учасників освітнього процесу про діяльність закладу освіти, впорядкування робочих процесів, активного впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у практику роботи закладу освіти створення умов мережевої взаємодії закладу освіти з іншими установами.

Сайт ЗДО № 291 ЗМР  функціонує відповідно до Положення про сайт закладу дошкільної освіти  (ясел-садка) № 291 «Витязь» Запорізької міської ради, схвалений рішенням педради, введеного в дію наказом директора.

Функціонування сайту поєднує в собі процес збору, обробки, оформлення, публікації інформації з процесом інтерактивної комунікації і в той же час презентує актуальний результат діяльності закладу освіти.

         Сайт розміщено на сервері - https://dnz291vityaz.jimdofree.com/ Конкретні хостинг-провайдер і доменне ім'я затверджуються наказом керівника закладу освіти.

Сайт  ЗДО № 291 ЗМР не розміщується на серверах в країнах або належних компаніям та громадянам країн (у тому числі й афілійованих з ними), з якими в України є невирішені політичні, торговельно-економічні чи військові конфлікти.

Дизайн сайту формується в рамках наявних можливостей і повинен відповідати цілям, завданням, структури та змісту офіційного сайту та критеріям технологічності, функціональності та оригінальності.

Перехід з одного розділу в інший розділ повинен бути доступний з будь-якої сторінки сайту.

Сайт повинен переглядатися за допомогою web-браузерів, що працюють в поширених операційних системах, у тому числі і для мобільних пристроїв (планшетні комп'ютери та смартфони). Загальний дизайн і функції сайту повинні зберігатися при перегляді в різних браузерах і при різній роздільній здатності екрану монітора.

Керівник закладу освіти призначає адміністратора/редактора сайту, який несе відповідальність за вирішення питань про розміщення інформації, про видалення чи оновлення застарілої інформації.

Адміністратор/редактор сайту має доступ до редагування матеріалів сайту в мережі Інтернет і несе персональну відповідальність за вчинення дій з використанням паролів для управління сайтом.

Актуальні паролі для управління сайтом з короткою інструкцією щодо їх використання зберігаються в запечатаному конверті у керівника закладу.

При кожній зміні паролів адміністратор/редактор сайту зобов'язаний виготовити новий конверт з актуальними паролями, запечатати його, поставити на конверті свій підпис, та передати керівникові закладу в триденний термін з моменту зміни паролів. Керівник закладу може використати конверт з паролями для доступу до сайту при відсутності адміністратора.

При звільнені адміністратора/редактора сайту впродовж доби здійснюється зміна паролів.

При звільнені керівника закладу конверт з паролем передається виконувачу обов’язків. Пароль змінюється в штатному режимі, зокрема після призначення керівника закладу освіти.

Сайт може бути закритий (перенесений на іншу адресу) тільки на підставі наказу керівника закладу освіти.

Адміністрація закладу освіти (керівник закладу та його заступник, відповідальний за інформаційне забезпечення освітнього процесу), адміністратор/редактор сайту, автори публікацій несуть персональну відповідальність за зміст інформації, розміщену на інформаційних ресурсах закладу.

Інформаційне наповнення сайту формується відповідно до вимог чинного законодавства, зокрема, відповідно до ст. 30 Закону України «Про освіту», та статутної діяльності закладу з суспільно-значущої інформації як для всіх учасників освітнього процесу, так і для інших зацікавлених осіб.

Інформаційні матеріали сайту закладу освіти подаються державною мовою та (за потреби) іншими мовами відповідно до вимог чинного законодавства України.

Відповідно до Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» на сайті закладу освіти повинні бути відсутні вияви дискримінації, щодо віку, раси, кольору, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань учасників освітнього процесу, національного, етнічного або соціального походження, майна, інвалідності, народження або іншого статусу.

Сайт закладу освіти не має містити загрози для збільшення вразливості здобувачів освіти – не допускається розміщення на сайті інформації, забороненої для поширення серед неповнолітніх, а саме:

- інформаційні матеріали, які вміщують заклики до насильства, розпалювання соціальної та расової ворожнечі, міжнаціональних та релігійних чвар; екстремістські релігійні та політичні ідеї;

- інші інформаційні матеріали, які заборонені законодавством України.

Частина інформаційного ресурсу, який формується за ініціативи підрозділів, творчих колективів, педагогів, може бути розміщена на окремих блогах та сайтах, спеціалізованих сайтах,  доступ до яких організовується із сайту закладу.

Забороняється розміщення на сайті ЗДО № 291 ЗМР інформації рекламно-комерційного характеру та інформації, яка не належить до сфери діяльності установи.

Сайт ЗДО № 291 ЗМР може містити ресурси обмеженого доступу (для певних категорій користувачів сайту).

Відповідальність за зміст інформації, що висвітлюється на сайті ЗДО № 291 ЗМР, несе керівник закладу освіти та особи, відповідальні за інформаційну та програмно-технічну підтримку сайту закладу освіти.

Для захисту сайту ЗДО № 291 ЗМР потрібно передбачити та забезпечити:

Технічний захист -  це аспект безпеки, що стосуються захисту технічних ресурсів та інформаційних технологій від зловживання: захист від кібератак, вірусів, шпигунського ПЗ, шахрайства та інших загроз. Технічна безпека може бути забезпечена шляхом автентифікації користувачів, надання права доступу, обов’язкового резервного копіювання розміщених матеріалів, антивірусного програмне забезпечення.

Юридичний захист - це аспект безпеки, що стосуються дотримання законодавства в галузі захисту персональних даних, прав на інтелектуальну власність, авторського права, конфіденційності та інших правових питань. Для забезпечення юридичної безпеки, сайт має відповідати вимогам законодавства та політики захисту даних.

При розміщенні інформації на сайті необхідно забезпечувати дотримання вимог законодавства України про захист персональних даних. Всі матеріали про учасників освітнього процесу (керівника, педагогічних працівників, технічних працівників, випускників, вихованців та їх батьків) допускаються до розміщення тільки з їх письмової згоди.

ЗДО № 291 ЗМР  забезпечує механізм, щоб здобувачі освіти та/або їхні батьки, або особи, які їх замінюють, мали безстрокове право скасувати свою згоду на обробку особистих даних, вимагати виправлення неточної, неповної, застарілої інформації про себе, знищення інформації про себе, збирання, використання чи зберігання якої здійснюється з порушенням вимог закону або коли це компрометує їхню гідність, безпеку та конфіденційність.

Для дотримання політики академічної доброчесності забороняється розміщення на сайті  ЗДО № 291 ЗМР контенту з порушенням авторських прав та умов ліцензування, контрафактних аудіо-, фото- та відеоматеріалів, примірників програмного забезпечення та посилання на такі матеріали.

Сайт має містити підтвердження права третіх осіб на вільне поширення, використання та переробку інформаційних матеріалів у вигляді повідомлення: «Весь контент доступний на умовах ліцензії CommonsAttribution 4.0 Internationallicense, якщо не зазначено інше», у разі ж, якщо викладена інформація має інші умови розповсюдження (наприклад, текстові, фото-, чи відеоматеріали, авторські права на які належать третім особам), то під такими матеріалами необхідно зробити про це відповідну ремарку.

На сайті має бути розміщена інформація щодо відповідних засобів правового захисту, в тому числі про те, як і кому подавати скаргу, повідомляти про зловживання або просити про допомогу й консультування під час користування Інтернетом, зокрема, під час користування сайтом закладу освіти.

Всі учасники освітнього процесу повинні бути проінформовані про механізми надання допомоги та послуги підтримки, а також про процедури подання скарг, поновлення прав або відшкодування, якщо їхні права порушуються на сайті ЗДО № 291 ЗМР.

Інформація про права людини та права дитини в цифровому середовищі розміщується на сайті ЗДО № 291 ЗМР для всіх учасників освітнього процесу.

Соціальний захист – це аспект безпеки, що стосуються відносин між людьми, які взаємодіють у цифровому освітньому середовищі: запобігання кібербулінгу, кіберзлочинності, дискримінації та інших соціальних проблем.  

Етичний захист – це аспект безпеки, що стосуються етичних питань, які можуть виникнути в контексті використання цифрового освітнього середовища: питання конфіденційності, приватності, моральних принципів тощо. Для забезпечення етичної безпеки сайт закладу має чіткі правила та процедури, які визначають прийнятну поведінку в цифровому середовищі, а також враховувати вимоги до етичної поведінки в процесі розробки та використання цифрових технологій.

Сайт ЗДО № 291 ЗМР є офіційним портфоліо закладу освіти.

Контент закладу освіти оновлюється відповідно до потреби та відповідно до термінів, визначених законодавством України в галузі освіти (наприклад, оновлення інформації про територію обслуговування закладу освіти, умови зарахування вихованців до закладу освіти, кількість вільних місць тощо).

Перевірка та актуалізація матеріалів, розміщених на сторінках сайту, проводиться не рідше одного разу на півріччя.

 

З метою забезпечення права осіб, які є учасниками освітнього процесу, на приватність визначаються загальні підходи до публікації фотографій чи відеозаписів, відеоматеріалів або творчих робіт дітей у мережі Інтернет.

Вимога про згоду на зйомку особи передбачена Конституцією України (частина 2 статті 32), Законом України «Про інформацію» (частина 2 статті 21) та Цивільним кодексом України.

Згідно із Законом України «Про захист персональних даних» при зарахуванні дитини до закладу освіти закладом освіти отримується обов’язково задокументована згода суб’єктів персональних даних. Оскільки суб’єктами персональних даних є неповнолітні особи, то згідно з нормами Сімейного та Цивільного кодексів України, згоду на обробку персональних даних дитини мають надати батьки або особи, які їх замінюють. Також батьки повинні подати згоду на обробку власних персональних даних. Із настанням повноліття особа надає таку згоду самостійно, і батьки вже не мають права визначати межі обігу персональних даних їхніх дітей. 

Батьки вихованця  надають згоду на зйомку дітей під час освітнього процесу в закладі освіти, розміщення фото-, відеоматеріалів на офіційних порталах ЗДО № 291 ЗМР.

Після надання згоди на зйомку дитини батьки можуть вимагати припинити публічний показ (вилучити певні зображення з публічного доступу) тієї частини, яка стосується особистого життя дитини.

Заклад освіти зобов’язується повідомляти батьків, або осіб, що їх замінюють, про публікацію фото-, відеоматеріалів за участю їхніх дітей.

З урахуванням обмежень, визначених законодавством,  допускається відкрита зйомка на вулиці, на публічних заходах, здійснення відео- та фотозйомки навчальних занять, розміщення цих матеріалах на офіційних ресурсах закладу освіти без зазначення персональних даних вихованців, педагогів, локації (останнє – на період дії воєнного стану).

Крім того, якщо щодо дитини або педагоги вчиняються протиправні дії і зйомка ведеться з метою їх фіксації, така зйомка може визнаватися допустимою, враховуючи положення частини 2 статті 32 Конституції України, відповідно до яких збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди можливі, зокрема в інтересах прав людини.

 

З метою дотримання авторського права матеріали (наприклад, відеозапис або презентація уроку, пам’ятки, рекомендації тощо), розроблені працівником закладу освіти, розміщується на сайті ЗДО № 291 ЗМР з інформацією про автора.

В разі використання на сайті ЗДО № 291 ЗМР матеріалів, розроблених іншими особами та розміщених у вільному доступі в інтернеті, поряд з розміщеними матеріалами обов’язково зазначається авторство та/або подається покликання на використане джерело. 

V  РОЗДІЛ.  Засоби зовнішньої комунікації закладу дошкільної освіти (ясел-садка)    № 291 «Витязь» Запорізької міської ради (електронна пошта ЗДО № 291 ЗМР)

Електронна пошта – це послуга Інтернету, призначена для пересилання комп’ютерними мережами повідомлень (електронних листів) від користувача одному чи групі адресатів.

  Електронна пошта для ЗДО № 291 ЗМР є одним із способів комунікації між всіма учасниками освітнього процесу, дозволяє швидко та зручно обмінюватись листами, інформацією, повідомленнями, матеріалами для навчання.

Не використовуються поштові сервіси, електронні поштові скриньки, заборонені на території України (згідно з Указом Президента від 15.05.2017 №133/2017 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28 квітня 2017 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)»).

Для формування адреси електронної скриньки під час реєстрації обирається унікальне ім'я, яке буде використовуватися в електронній адресі, встановлюється пароль  для облікового запису.

Частота та періодичність зміни паролів для облікових записів ЗДО № 291 ЗМР встановлюється наказом керівника закладу освіти (або даним Положенням).

В ЗДО № 291 ЗМР функціонує дві електронні скриньки (для зовнішнього листування, для внутрішньої комунікації).

Визначено електронну пошту для зовнішньої листування (ел.пошта) ЗДО № 291 ЗМР: vityaz291@ukr.net

Визначено електронну пошту для внутрішньої комунікації (ел.пошта) ЗДО № 291 ЗМР: zdo291@ukr.net

Визначається відповідальна особа за зміну паролів та налаштування додаткових параметрів облікового запису. Змінений пароль повідомляється керівнику закладу освіти (в конверті для збереження в сейфі). Пароль оновлюється один раз на півроку.

Закладом освіти визначається режим використання корпоративних та особистих акантів, встановлюються правила використання поштових скриньок для співробітників.

Особиста ел.пошта використовується працівниками закладу освіти для особистого листування.

Корпоративна ел.пошта використовується для внутрішньої комунікації (між працівниками закладу освіти), зовнішньої комунікації (з батьками здобувачів освіти, представниками громадськості, установами та організаціями тощо).

Корпоративна пошта забезпечує зручний та організований спосіб комунікації всередині установи.

Корпоративний обліковий запис створюється адміністратором закладу освіти. Доступ до окремих продуктів і сервісів в корпоративному акаунті надає адміністратор (налаштування цих сервісів відрізняється для всіх учасників освітнього процесу, окремо налаштовується облікові записи для вчителів, адміністрації та учнів).

Корпоративний акант забезпечує безпечність інформаційного середовища; доступ до внутрішніх користувачів та створених ними матеріалами в межах домену закладу освіти; налаштування обмеженого чи тимчасового доступу для зовнішніх користувачів не з закладу освіти; відсутність реклами; захист, налаштування та відновлення персональних даних користувачів; хмарне сховище для файлів  тощо.

Закладом освіти визначаються правила використання корпоративної електронної пошти, яка передбачає встановлення обов’язкових норм щодо використання, обмежень і конфіденційності інформації, використання зовнішніх поштових сервісів, обмеження відправки конфіденційних даних та використання шкільної пошти для особистих цілей тощо.

У разі звільнення працівника чи вибуття здобувача освіти, електронна скринька таких користувачів ліквідовується.

Використання спільних облікових записів (одночасно використовуються багатьма працівниками) в закладі освіти може бути доречним, наприклад, для загальних поштових скриньок, які призначені для спільної комунікації або отримання повідомлень від учнів або батьків.

Для здійснення адміністрування ел.пошти закладу освіти призначається один або кілька адміністраторів із правом доступу до облікових записів адміністраторів (вирішує заклад освіти, в залежності від кількості учасників навчального процесу).

Призначається адміністратор(-и) для налаштування доступу до окремих продуктів і сервісів (супровід).

Адміністратор створює корпоративний обліковий запис для кожного учасника закладу освіти та пароль (з урахуванням рекомендацій для створення надійних паролів), який користувач може змінити на власний (за бажанням).

Адміністратор корпоративної пошти забезпечує правильну роботу та підтримку інфраструктури електронної пошти в закладі освіти, також може здійснювати контроль над керуванням обліковими записами, доступом до електронної пошти та іншими аспектами поштової системи.

Адміністратор несе відповідальність за підтримання конфіденційності та безпеки облікових записів кінцевих користувачів і паролів, пов’язаних із цими обліковими записами; використання облікових записів кінцевих користувачів.

Доступ та захист інформації є важливими аспектами роботи з електронною поштою в закладі освіти. Управління доступом передбачає:

1.  Антивірусний захист: встановлення надійного антивірусного програмного забезпечення на комп'ютери та сервери, щоб захистити від вірусів, шкідливих програм та інших загроз безпеці. Періодичне оновлення антивірусних баз даних.

2. Створення паролів:

- запровадження політики паролів закладу освіти, яка встановлює вимоги щодо довжини, складності та унікальності паролів.

- забезпечення навчання працівників щодо безпеки електронної пошти.

3. Оновлення паролю є важливими процедурами для забезпечення безпеки електронної пошти в освітній установі.

Рекомендації щодо процесів оновлення паролю:

-  регулярність: оновлення паролів на облікові записи електронної пошти щонайменше раз на 6 місяців.

-  складність: пароль повинен бути складним і містити комбінацію великих і малих літер, цифр і спеціальних символів (мінімум 8 символів).

унікальність: використання унікального паролю для кожного облікового запису. Заборона використовувати один і той же пароль для різних сервісів.

Зобов’язання користувачів корпоративної електронної пошти закладу освіти визначається закладом освіти.

Працівники закладу освіти зобов’язані використовувати корпоративну електронну пошту при здійсненні своїх посадових обов’язків, зокрема, відправляти та отримувати електронне листування внутрішнім і зовнішнім кореспондентам з використанням адреси робочої пошти.

Працівник закладу освіти не має права:

а) використовувати електронну пошту закладу для цілей, не пов’язаних з виконанням посадових обов’язків в закладі освіти;

б) повідомляти пароль доступу до адреси скриньки іншим особам;

в) здійснювати масову розсилку листів зовнішнім адресатам, в тому числі листів рекламного характеру;

г) розсилати листи, що містять:

- конфіденційну інформацію, доступ до якої обмежено чинним законодавством, у тому числі містить державну таємницю, матеріали, використання яких порушує права власності;

- недостовірну інформацію, а також інформацію, що ображає честь і гідність осіб, ганьбить ділову репутацію, пропагує ненависть або дискримінацію людей за расовими, етнічними, статевими, релігійними, соціальними ознаками, закликає до протиправних дій;

- матеріали, що містять віруси або інші комп’ютерні коди; файли, програми, призначені для порушення, знищення або обмеження функціональності будь-якого комп’ютерного обладнання.

Відповідальність за зберігання паролів для корпоративних облікових записів покладається на адміністратора, а в разі зміни пароля користувачем – на користувача.

Обов’язок дотримуватись правил користування корпоративною електронною поштою, акантом, наданим закладом освіти, вноситься до посадових обов’язків працівника.

VI  РОЗДІЛ.  Засоби зовнішньої комунікації закладу освіти (соціальні мережі, месенджери)

Однією із критично значущих складових управлінського процесу у закладі освіти є інформування учасників освітнього процесу та громади про свою діяльність на відкритих загальнодоступних ресурсах.

Інформаційна відкритість забезпечується наявністю у закладі освіти майданчиків для інформування учасників освітнього процесу, у тому числі у соціальних мережах, месенджерах.

Сторінки освітніх закладів у соціальних мережах мають свої особливості, які зумовлені властивостями електронної комунікації: оперативність розповсюдження інформації; доступність; спрощений пошук цільової аудиторії; легкість налаштування зворотного зв’язку тощо.

В закладі освіти мережева комунікація здійснюється в Viber, Facebook, YouTube, Google+. 

Керівник закладу освіти спільно з педагогічним колективом визначають зміст (про що) і формат (як) буде здійснюватись інформування громадськості про діяльність закладу освіти, обговорюють обмеження щодо висвітлення інформації певного змісту.

Керівник закладу освіти призначає адміністратора або адміністраторів (за наявності кількості мереж), які несуть відповідальність за оприлюднення достовірної, точної та повної інформації, а також у разі потреби перевіряють правильність та об’єктивність наданої інформації і оновлюють оприлюднену інформацію. 

Адміністратор сторінки закладу освіти у соціальній мережі дає дозвіл/запрошує приєднатися до дошкільної спільноти користувачів соцмереж. Окрім того відповідальна особа (адміністратор сторінки) проводить щоденний  моніторинг сторінки у соціальних мережах на предмет розміщення на них несанкціонованої інформації; підвищення онлайн культури спілкування учасників освітнього процесу; збереження персональних даних учасників освітнього процесу. 

До несанкціонованої інформації можуть відноситися інформаційні матеріали, які вміщують заклики до насильства, розпалювання соціальної та расової ворожнечі, міжнаціональних та релігійних чвар; екстремістські релігійні та політичні ідеї; інформація, заборонена для поширення серед неповнолітніх; інформації рекламно-комерційного характеру та інформації, яка не належить до сфери діяльності освітнього закладу; інші інформаційні матеріали, які заборонені законодавством України. 

Мову інформації на сторінці закладу освіти в соціальній мережі визначають закони України «Про освіту», «Про забезпечення функціонування української мови як державної», інші закони України та міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України. 

З метою недопущення отримання зацікавленими особами додаткової  (приватної) інформації стосовно особи, членів її сім’ї, колег на сторінці освітнього закладу в соціальних мережах не публікується інформація, що може поставити під загрозу особисте життя особи, життя членів її сім’ї та інших осіб; обмежується доступ до приватної інформації в налаштуваннях конфіденційності соціальної мережі; здійснюються налаштування, які найбільше захищають додаткові відомості про власника аканта, зокрема, не зазначається геолокація (місце розташування освітнього закладу); здійснюється періодичний перегляд списку «друзів» у соціальній мережі (якщо серед них є незнайомі або підозрілі акаунти, необхідно їх видалити, оскільки статус «друга» відкриває доступ до більшого обсягу приватної інформації про особу); не використовуються соціальні мережі та пошукові системи (у т.ч. із застосуванням сервісів VPN), доступ до яких обмежено відповідно до Указу Президента України  «Про застосування, скасування і внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)».

  Керівник закладу освіти відповідає за визначення завдань, забезпечення та контроль за діяльністю відповідальної особи з питань опрацювання, оприлюднення публічної інформації, передбаченої чинним законодавством.

 

Для будь-яких контактів чи комунікації між учасниками освітнього процесу закладу освіти  використовуються  дошкільні спільноти в месенджері.

В закладі освіти таким засобом комунікації виступають Telegram-спільноти, Viber-спільноти ЗДО № 291 ЗМР, Facebook, YouTube 

Спільноти, сформовані для комунікації та різного роду інформування учасників освітнього процесу, класифікуються за призначенням: для інформування учасників освітнього процесу про новини закладу освіти; для спілкування педагогічних працівників з адміністрацією; для спілкування вихователів та батьків групи та інші.

Створюються відкриті спільноти – приєднатись може будь-хто; закриті – призначені для обмеженої кількості учасників освітнього процесу, яких запрошує адміністратор. 

Керівник закладу освіти призначає відповідального адміністратора чи декількох осіб для ведення загальнодошкільної спільноти.

Для всіх інших спільнот за потребою адміністратором може виступати той, хто створює спільноту.

Адміністратор спільноти визначає її правила, в тому числі дозволяє або забороняє учасникам відправляти повідомлення у спільноту.

Спілкування може бути одностороннім (повідомлення пише лише адміністратор, а учасники можуть лише читати, ставити позначки та пересилати їх) або двостороннім (учасники спільноти також можуть надсилати повідомлення). 

 

Адміністратор може змінювати правила спільноти відповідно до ситуації. 

В закладі освіти обговорюються та приймаються загальні підходи щодо використання месенджерів для функціонування спільнот, зокрема, визначаються обмеження щодо розміщення в спільноті певного контенту.

Інформація, розміщена в спільноті, доступна для всіх його учасників незалежно від того, коли вони приєдналися.

В закладі освіти встановлюються чіткі правила – як для працівників, так і для  батьків– щодо спілкування в чатах. 

Загальні правила щодо спілкування в чатах обговорюються на засіданнях колегіального органу управління закладом освіти (педради), органів самоврядування, додаються до правил поведінки (внутрішнього розпорядку), прийнятих в закладі освіти.

Презентація закладу освіти в соцмережах, здійснення спілкування його працівників в месенджерах має бути коректним, професійним, етичним. Працівники закладу освіти мають усвідомлювати ризики втрати онлайн-репутації – власної та закладу освіти.

Між приватним та професійним життям педагогів, працівників закладу освіти, зокрема, й у цифровому середовищі, важливо встановити  чітку межу.

Для будь-яких контактів між співробітниками закладу освіти та батьками в закладі освіти використовується корпоративна (офіційна) електронна пошта або аканти, створені для здійснення робочих завдань для кожного працівника.

Для безпеки педагогів створюється окремий обліковий запис або окремий користувач, якщо пристроєм – комп’ютером, ноутбуком, планшетом – вдома чи на роботі користується кілька користувачів, розмежовуються власні електронні скриньки для особистого користування та акаунт для робочих питань.

Комунікаційна політика закладу освіти забороняє (обмежує) будь-які контакти, не пов’язані з освітньою діяльністю, та контакти на платформах, що не мають стосунку до закладу.

На випадок проведення відеоконференцій або занять у віддаленому режимі,  закладом освіти установлюються чіткі приписи як для співробітників, так і для здобувачів освіти (наприклад, що бажано підготувати місце для віддаленого заняття/сеансу зв’язку та подбати про тих, хто перебуває поруч – чи то вдома, чи то в  групі).

 

Для встановлення зовнішньої комунікації зі здобувачами освіти, їхніми батьками, педагог, працівник закладу освіти може вести блог.  Мобільність та доступність блогів дозволяє створювати сторінки з тематичною інформацією за будь-яким напрямком діяльності закладу освіти: методична робота, профілактика правопорушень, психологічна підтримка, тощо.

В разі звільнення працівника відповідальна особа в термін не пізніше                   5 робочих днів після звільнення працівника змінює пароль доступу до акаунту, і відповідно – блокує доступ звільненого працівника до функції редагування блогу.

Якщо блог було створено на особистому акаунті працівника, визначається порядок надання доступу до редагування блогу/передача акаунту адміністрації закладу освіти/здійснення копіювання контенту блогу на новий блог, створений на корпоративному акаунті.

 

Терміни оновлення інформації та вимоги до контенту блогу відповідають вимогам до ведення сайту закладу освіти.

 

 

 

 

 

VII РОЗДІЛ  Правила спілкування в чатах 

Поважайте чужі часові рамки, бережіть особистий час. Встановіть  та дотримуйтесь часових обмежень для надсилання повідомлень(наприклад, не писати у чат після 20:00).

Дотримуйтесь контексту та тематики групи. Не засмічуйте групові чати зайвою, неактуальною інформацією. Пам’ятайте про мету спілкування, чітко розумійте, для чого ви щось говорите, наскільки конструктивним і доречним це буде.

Не поширюйте неперевірену інформацію.

Турбуйтесь про співрозмовників – передавайте інформацію повно, але, водночас, лаконічно.

Перевіряйте корисність повідомлення: під час відправлення на цілу групу воно повинно стосуватися кожного члена чату. Інакше варто скористатись чатом 1-1. Уважно ставтеся до повідомлень у спільному чаті: іноді ми поспішаємо із відповіддю і перепитуємо про те, що в чаті вже написали.

Не ображайте учасників чату, дотримуйтесь етики спілкування, принципів толерантності, відкритості, свободи думки, совісті і переконань,

Дотримуйтесь правил мережевого етикету: використовуйте зрозумілу мову, транслюйте правильний тон і настрій, пишіть грамотно (помилки у словах тощо – значно знижують якість розмови та ускладнюють взаєморозуміння), не переобтяжуйте повідомлення текстом, стікерами й емодзі, уникайте потенційно образливих слів та висловів, а також того, що у письмовій формі може бути трактовано двозначно, неправильно.

Не використовуйте нецензурну лексику, саморекламу, спам.

Уникайте переходу на особистості та оціночних суджень, не допускайте будь-яких форм дискримінації.

Дотримуйтесь правила емоційної рівноваги. Не пишіть в чат під час емоційного навантаження, стресу. Основа екологічного спілкування – це доброзичливий тон та взаємна підтримка.

За порушення правил вводиться обмеження: адміністратор може тимчасово видаляти учасника або відправляти у бан на певний час. 

Будьте чесними та уважними – лише тоді спілкування залишатиметься щирим та довірливим.

Правила закріплюються у чаті за допомогою відповідної функції закріплення повідомлень. 

 

 

VIII РОЗДІЛ.  Особливості організації освітнього процесу.

 

Організація освітнього процесу в закладі відбувається відповідно до нормативних документів Міністерства освіти і науки України, згідно зі статутом закладу освіти, з урахуванням стану функціонування освітнього середовища закладу освіти, його матеріально-технічних, системотехнічних, кадрових можливостей, стратегічних перспектив розвитку закладу освіти.

Забезпечення цифрової безпеки необхідно в умовах організації освітнього процесу за дистанційною формою та/або з використанням технологій дистанційного навчання.

Для забезпечення діяльності закладу освіти в умовах режиму дистанційного навчання в закладі освіти  розроблено Положення дистанційного навчання, яким узгоджено правила та алгоритми взаємодій усіх учасників освітнього процесу для виконання освітніх програм закладу в даному форматі надання освітніх послуг.

Для організації дистанційного формату навчання в закладі освіти визначено онлайн-платформи, онлайн-сервіси та інструменти,   форми  онлайн-комунікацій учасників освітнього процесу:

    -     Zoom, Google Classroom, YouTube-канали та ін. електронні платформи; освітні платформи «Всеосвіта», онлайн-садок НУМО, сайт МОН в рубриці «Сучасне дошкілля під крилами захисту», «Onlain школа Запоріжжя»;

    -  відеоконференції, форум, чат,  електронна пошта, анкетування, соціальні мережі Viber, Telegram та ін. форми  онлайн-комунікацій

 -   для графічного дизайну Сanva Microsoft Office Power Point, відео редактори  InSot ShotCut CatCut; відео монтаж Movavi Clips; онлайн дошка  Padlet та ін. сервіси та інструменти.

 

З метою захисту персональних даних під час дистанційного навчання забезпечується дотримання вимог щодо захисту персональних даних учасників освітнього процесу в електронному освітньому середовищі.   

В разі використання учасниками освітнього процесу під час дистанційного навчання особистих домашніх пристроїв, які зазвичай не охоплюються мережевим захистом, проводиться робота щодо ознайомлення  педагогів та батьків вихованців з необхідністю перевірки надійності інтернет-провайдера, а також системна робота з навчання всіх учасників освітнього процесу правилам поведінки в інтернеті для забезпечення безпеки учасників освітнього процесу, зокрема, шляхом системної роботи з розвитку цифрової грамотності; вивченню функціоналу програмних засобів, визначених для орагнізації освітнього процесу ; надання рекомендацій  щодо встановлення на всіх пристроях брандмауера та антивірусних програм, використання безпечних пошукових систем або обмежень доступу, щоб фільтрувати контент, який діти можуть переглядати в інтернеті.

Організовано ознайомлення учасників освітнього процесу з політикою закладу освіти, що регулює використання інформаційних технологій (сервісів, ресурсів) різними учасниками освітнього процесу.

Закладом освіти проводяться заходи щодо дотримання авторського права.

Відповідно до Положення про академічну доброчесність  в закладі освіти забезпечується дотримання академічної доброчесності всіма учасниками освітнього процесу, зокрема, умов використання штучного інтелекту в освітньому процесі.

Адміністрацією закладу освіти здійснюється вибірковий аналіз змісту навчальних матеріалів, які розробляються педагоги в синхронному та асинхронному режимах, на предмет відповідності контенту навчальній програмі, віковим особливостям вихованців, дотримання етичних норм тощо.

Також аналізуються платформи, інтернет-ресурси, на яких  педагоги розміщуються навчальні матеріали, інш.

Використання технічних засобів навчання та мобільних пристроїв (ноутбуків, планшетів, смартфонів) під час дистанційного навчання є базовою умовою для організації освітнього процесу засобами цифрових технологій.

Закладом освіти проводиться робота з інформування учасників освітнього процесу щодо забезпечення безпеки пристроїв під час навчання.

Умови та правила використання мобільних технологій та інших електронних пристроїв в закладі освіти обговорюються та приймаються колективно, вносяться до правил поведінки в закладі освіти. Про дотримання цих правил інформуються всі учасники освітнього процесу.

 

Проведення  заходів просвітницького характеру.

     В закладі освіти  здійснюються профілактичні заходи щодо цифрової безпеки  згідно річного плану.

 

 

 

ІХ РОЗДІЛ.  Захист персональних даних в цифровому середовищі закладу освіти

Відповідно до Закону України «Про захист персональних даних» під час прийняття на роботу працівника, зарахування здобувача освіти до закладу освіти, подання відповідної заяви батьками здобувача освіти оформлюється згода суб'єкта персональних даних (батьки здобувачів освіти, працівники закладу освіти) шляхом проставлення відмітки про надання дозволу на обробку своїх персональних даних відповідно до сформульованої мети їх обробки.

Розпорядником персональних даних є заклад освіти, якому володільцем персональних даних або законом надається право обробляти ці дані від імені володільця.

Використання персональних даних закладом освіти здійснюється за умови  забезпечення захисту цих даних.

Поширення персональних даних без згоди суб'єкта персональних даних або уповноваженої ним особи здійснюється у випадках, визначених законом, і лише (якщо це необхідно) в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Під час здійснення освітньої діяльності закладом освіти забезпечується дотримання визначеної ним політики цифрової безпеки, умов та правил використання цифрових технологій, мобільних та інших електронних пристроїв.

 

Х  РОЗДІЛ.   Прикінцеві положення

Періодичність оновлення Положення – один раз на три роки з дати затвердження. 

Порядок обговорення оновлень визначається педагогічною радою.

Оновлене Положення обговорюють на засіданні колегіального органу закладу освіти до початку навчального року, як виключення терміново - за потребою.

Будь-які порушення Положення розглядаються відповідно до обставин, у яких вони мали місце, до визначення дисциплінарних санкцій.

На період дії правового режиму воєнного стану застосовуються обмеження в публікації інформації, інших даних, визначених органами законодавчої влади, закладом освіти. Обмеження визначаються окремими наказами по закладу освіти.